Podczas uprawiania sportu nie zapominajmy o rozgrzewce

by karol

Coraz więcej osób decyduje się na uprawianie sportu. Jedni dlatego, że chcą schudnąć, inni chcą poprawić kondycję, a jeszcze inni doszli do wniosku, że dobrze wpłynie to na ich samopoczucie i dzięki temu z większym optymizmem będą patrzyli na to, co dzieje się w ich życiu.

Jednak bez względu na to, jakie są nasze motywy, jak również bez względu na to, czy uprawiamy sport amatorsko czy zawodowo, powinniśmy zawsze pamiętać o tym, aby te działania podejmować rozsądnie, tak żeby nie narażać się na żadne kontuzje, a przynajmniej zmniejszyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia. To też oznacza, że powinniśmy dokładnie sprawdzić co zrobić, aby mieć pewność, że uprawianie sportu będzie dla nas bezpieczne.

Przede wszystkim konsultacja lekarska

Im więcej czasu minęło od momentu, gdy po raz ostatni uprawialiśmy jakiś sport, tym bardziej nasze ciało będzie zastane, tym mniejszą będzie miało kondycję i tym gorzej może odczuwać nasze próby powrotu do aktywności fizycznej. Dlatego też, w pierwszej kolejności powinniśmy udać się do lekarza, wykonać niezbędne badania i sprawdzić czy nie ma żadnych przeciwwskazań żebyśmy uprawiali sport. Oczywiście, jeśli ma to być szybki marsz, to wizyta u lekarza nie będzie aż tak konieczna, jednak jeśli chcemy zacząć biegać albo jeździć na rowerze, to dobrze będzie, jeśli sprawdzimy jak funkcjonuje nasze ciało i czy czasami mu nie zaszkodzimy jeśli zbyt intensywnie podejdziemy do tego tematu. Powinniśmy również dopilnować, aby naszą nową przygodę ze sportem zaczynać pod okiem specjalisty, który dopasuje do nas ćwiczenia, stopniowo będzie zwiększał ich intensywność, a dodatkowo jeszcze będzie sprawdzał czy wykonujemy je w prawidłowy sposób, tak abyśmy nie nabawili się żadnej kontuzji. Warto się tego trzymać, bo tylko wówczas będziemy mieli pewność, że powrót do sportu przyniesie pozytywne zmiany w naszym życiu i nie wyrządzimy sobie krzywdy.

Podstawowa wiedza podczas ćwiczeń

Jeśli jesteśmy zdecydowani, że chcemy ćwiczyć, to powinniśmy się do tego odpowiednio przygotować. Nie chodzi tutaj tylko o odpowiedni sprzęt, ale również o zdobycie podstawowej wiedzy, jak to powinno wyglądać. To oznacza, że zanim przejdziemy do właściwych, bardziej wymagających ćwiczeń, zawsze powinniśmy pamiętać o tym, żeby poświęcić chociaż kilka minut na rozgrzewkę. Na to, aby rozruszać wszystkie partie ciała, żeby rozciągnąć i rozgrzać mięśnie. Jeśli tego nie zrobimy, tylko od razu zaczniemy biec czy wsiądziemy na rower, może się okazać, że doprowadzimy do kontuzji, bo nasze ciało nie będzie przygotowane na taki wysiłek. Tak samo po skończonych ćwiczeniach warto poświęcić trochę czasu na rozluźnienie mięśni, na rozciągnięcie ich, bo przecież podczas ćwiczeń mocno je napinaliśmy. Jeśli pominiemy ten etap, to może się okazać, że po ćwiczeniach będziemy czuli się znacznie gorzej niż jest to konieczne.

Pamiętajmy, że zarówno rozgrzewka, jak i ćwiczenia rozluźniające są niezwykle ważne. Sam trening na niewiele się zda, jeśli wcześniej nie przygotujemy do niego naszego ciała, nie rozgrzejemy go i jeśli później go nie rozluźnimy.

1 comment

Related Posts

1 comment

To ja Marta 29 kwietnia 2021 - 14:56

Świetny poradnik. Rozgrzewka zmniejsza ryzyko kontuzji i aktywuje mięśnie!

Reply

Leave a Comment